Levnadskostnader i Portugal

Jag vet inte om det finns svenskar som lever kvar i villfarelsen att allt är mycket billigare i ”de där sydligare länderna”, att man kan växla in sina starka svenska kronor och få en trave pesetasar eller vad de nu heter och leva som en kung ”därnere i södern”. Kanske har det varit så en gång i tiden, och kanske är det så någon annanstans, men i Portugal är det inte så tycker jag. När man växlar kronor till Euro får man hålla i dem så de inte rinner iväg. Saker kostar här med.

Jag vet att jag nämnt förut i bloggen att minimilönen ligger strax över 500 Euro/månad, och medellönen kring 800. Kanske har jag också nämnt att en lärarlön här ligger kring 1000 Euro/ månad. När man läser det antar man nog att det nog inte är så lite som det låter. Kanske förutsättar man  att det är billigare att leva här än till exempel i Sverige där lönerna är betydligt högre, men jag tror att sanningen är en annan.

caparica mars 2016 058

caparica mars 2016 086

Jag tror att sanningen är att medelportugisen har lägre utgifter än medelsvensken men inte för att det är billigare här utan helt enkelt för att de inte har så mycket att spendera. Jag tror att man sparar på det mesta, shoppar, renoverar och reser minimalt och spar pengar på boendet genom att bo flera generationer tillsammans och så vidare.

Men de betalar väl inte så mycket skatt, säger någon nu. Jo. De gör de. Jag fattar uppriktigt sagt inte hur de klarar sig på så låga löner som de har, och många gör nog knappt det heller.

Så här ser det knappast ut för en portugisisk familj. Bild från Onkel Tom (som kanske tagit den någon annanstans ifrån)

Så här ser det knappast ut för en portugisisk familj. Bild från Onkel Tom (som kanske tagit den någon annanstans ifrån)

 

Några siffror på hur mycket en normal portugisisk familj gör av med har jag inte, men nu har jag i alla fall räknat ut hur mycket en onormal svensk invandrarfamilj gjorde av med i februari, som var en alldeles normal månad utan några större utsvävningar eller åtstramningar.

Så här såg våra levnadskostnader ut för februari
Alla summor är avrundade uppåt till närmaste hel-Euro:

  • Boende: 344 Euro, fördelat på följande sätt:
    Skatt på fastighet 23
    Försäkring 27
    El 117
    Vatten 40
    Gas 31
    Ved: 16
    TV/Internet/hemtele/mobiler: 90 Euro
    Kommentarer:
    -Prisvärt för sista punkten tycker jag. Liknande paketlösningar finns vad jag vet inte i Sverige till sådant pris, och dessutom får vi ringa gratis på fast telefon till Sverige och övriga utlandet på kvällar och helger.
    -Det hjälper ju att vi har boendet betalt och inte betalar hyra eller har lån. Vad det kostar att hyra bostad här beror alldeles på, men jag har hört att man får ge 400 Euro/månad för en tvåa i vår by, och det är inte något utlänningspris eller så. Vad det kostar att köpa hus beror också alldeles på. Det kan jag kanske skriva om en annan gång!
    – El kostar 0,17 Euro per Kw (vad nu det är) och på det är det 23% skatt. Vi har värmen på (bara på nedervåningen) max två månader om året. Poolen drar också en del el förstås, fast den vilar november – april kan man säga.
    – Vatten kostar ca 1,50 Euro per kubikmeter.
    – Gasen vi betalade den här månaden (86 Euro för en stor falska) räcker nog nästan tre månader, om jag inte har fel. Gas har vi till matlagning och duschvatten.
    – Ved köper vi bara tre-fyra gånger per år, 100 kilo åt gången.

Bil: 192 Euro fördelat på följande sätt.
Skatt 13
Bensin 120
Försäkring 59
Kommentarer:
-Bil är ju en lyx. Man behöver ju inte ha bil, men det underlättar ju enormt. Vi vill ju inte lifta till stranden med surfbrädor, och vi kan inte åka kommunalt med vindsurfingbrädor. Till exempel.

-Vi har kört mer än vanligt den här månaden. Det har blåst bra i lagunen.
-Vi tankar diesel. Diesel och bensin kostar ungefär som i Sverige.
– Att köpa bil är billigare i Sverige än i Portugal.-

 

Utflykt idag till Caparica. Mer om det i ett annat inlägg.

Utflykt idag till Caparica. Mer om det i ett annat inlägg. Alla bilder nedan är från dagens utflykt till Caparica utom den på frukten.

caparica mars 2016 043

Sjukvårdsförsäkring 20 Euro

– om den räcker till egentligen vet jag inte men det känns bra att ha något och vi får gratis tandvård till barnen på den och en del gratis tandvård för oss vuxna också)

Skola: 68 Euro fördelat på följande vis:
Skollunch 58
Skolmaterial 10
Skolutflykter –
Kommentarer:
– Jag tyckte jag behövde slå ut kostnaderna för skolmaterial över hela året fast vi just denna månad inte köpt så mycket sådant. Den utgiften är ju störst i september så man måste köpa allt som står på listan man får, men även under året får man ibland ett meddelande om att barnen behöver nya sudd eller pennor eller har gjort slut på sitt lim. För äldre barn blir det dyrare då de har fler ämnen och behöver fler skolböcker.
-Just i februari var det ingen skolutflykt som kostade men nu i mars blir det 16 Euro, och det händer ett par gånger per termin att de ska betala 4-8 Euro för en utflykt, vilket ju vore otänkbart i Sverige.

Nu till en tung men viktig post. Mat! Man kan tamej sjutton tro att vi inte gör annat än äter när man går igenom alla kvitton och då är ändå barnen fortfarande små och äter inte några stora portioner. Vi skulle nog kunna spara en hel del på den här posten, men inte hur mycket som helst. Man vill ju gärna äta bra!

I februari åt och drack vi för 512 Euro fördelat på följande sätt.

Frukt: 79
Grönt: 46
Vin: 29
Lättöl: 15
Pålägg: 24
Hygien: 15
Övrigt: 89
Mjölk: 26
Yoghurt: 30
Kött: 79
Kaffe: 11
Fisk: 40
Bröd: 29

Kommentarer:
-Sverker råkade slänga nästan alla kvitton för han trodde jag var klar med dem så jag hann inte räkna ut hur mycket vi åt av allting, så det framgår inte hur mycket chark man får för 79 Euro, eller hur många liter mjölk och vin vi hällt i oss men man får en allmän idé ändå eller hur?
-Jag känner att jag behöver förtydliga lite i alla fall. Frukt är inte alls så dyrt som det kan se ut enligt min redovisning, utan vi äter helt enkelt mycket frukt, typ 7-10 frukter om dagen. Vi lyxar till det med bananer från Maderia för 3 Euro/ kilo, men apelsiner och annat kostar under euron/kilo.
-Vad gäller kött så äter vi inte precis oxfile, men inte heller falukorv. Någon köttfärsrätt och någon kycklingrätt i veckan blir det ju, och fisk en eller två gånger i veckan. Till lunch äter vi nästan alltid soppa eller omelett eller rester.
– Barnen har med sig mellis till skolan varje dag. Frukt och smörgås. No big deal. Ingen fruktkamp här!
– Till övrigt räknas mjöl, ris, konserver, grädde, margarin, olja och allt sådant som inte ryms under de andra rubrikerna. Två dubbla bullbak denna månad.
– Mjölk kostar ca 7,50/liter
– En hel kyckling kostar 25-30 kronor.

En del frukt har vi ju in trädgården också och ibland får vi apelsiner av grannen. Men ändå.

En del frukt har vi ju in trädgården också och ibland får vi apelsiner av grannen. Men ändå.

 

Totalt blev våra utgifter denna månad: 1136 Euro.

Eller nej, det stämmer inte riktigt.
Utöver detta har vi i februari spenderat 451 Euro på annat också.
44 Euro på kattmat
18 Euro på godis och chips
84 Euro på språkkurs (Sverker har studieuppehåll)
20 Euro på restaurang
6 Euro på fika
42 Euro på andra nöjen som till exempel öl och friterade grunkor på karnevalen samt äventyrsbana till barnen.
25 euro har vi spenderat på apoteket också. Det är ganska normalt sedan jag fick min allergi.
10 Euro på kläder.
10 Euro på medlemsavgift i dansgrupperna/ sociedaderna

Kommentarer
– Det är inte speciellt mycket billigare att äta ute här, men vin och öl är ju billigare och att fika är billigare än i Sverige. Man kan få en kaffe eller en liten öl för en tia.
– Det händer att vi köper mer kläder, ja. Barnen växer ju och jag gillar klänningar ( men de köper jag ju för 3-5 Euro på marknad) Å andra sidan äter vi inte ute varje månad och det är inte karneval varje månad.

Hoppsan! Vi har redan ätit ute en gång i mars! 12 Euro för två paella och två öl i Caparica var prisvärt tyckte vi.

Hoppsan! Vi har redan ätit ute en gång i mars! 12 Euro för två paella och två öl i Caparica var prisvärt tyckte vi.

 

Totalt blev utgifterna denna månad alltså: 1587 Euro

Hade valutakursen sett ut som den gjorde när vi flyttade ned, eller om vi växlat över våra svenska pengar till den mer gynnsamma kurs som rådde då hade det blivit ungefär 13500 i svenska kronor. Som kursen ser ut nu blir det i stället nästan 15000 kronor, men sådant är ju livet. Det går i vågor som man inte alltid kan förutse eller göra något åt. Ungefär så har min syn på ekonomi varit större delen av livet, men det kanske inte är så dumt att ha en mer ansvarsfull inställning till det där med inkomster och utgifter. Jag kommer nog att fortsätta räkna och kanske ta det som en utmaning att försöka göra av med mindre den här månaden, eller kanske inte just den här för i mars får vi besök = dyrare, plus att vi ska göra en liten resa faktiskt och då bär det ju också alltid iväg lite extra fast resan i det här fallet är sponsrad! (Jepp! 🙂

Så. Är det dyrt att bo i Portugal? Ja. Om man lever som om man hade två svenska löner att spendera varje månad skulle man nog lätt spendera lika mycket här som i Sverige. Ska man leva billigare i Portugal får man leva mer som portugiserna och mindre efter svenska vanor. Det är nog ganska säkert så att medelSilva eller medelSantos spenderar mindre per månad än medelsvensson, men det är i så fall inte för att allt är billigare här, utan för att man rättar munnen efter matsäcken, unnar sig mindre. Tror jag, men jag är ju ingen expert.

Inte konstigt att många har kålplantor och annat matnyttigt i trädgården.

Inte konstigt att många har kålplantor och annat matnyttigt i trädgården.

caparica mars 2016 047

caparica mars 2016 071

Just den här månaden har vi också bränt uppåt 500 Euro hos veterinären, men det är ju verkligen inte varje månad en katt får cancer och vi får en hittekatt som måste steriliseras som tur är, så det räknade jag inte in för det var så extremt för just den här månaden. Däremot så får man ju förstås alltid räkna med oförutsedda händelser om man har hus och bil och tänder och behöver leksaker som surfbrädor och segel som går sönder ibland.

Hu vilket torrt inlägg. Hoppas att det ändå är av intresse för någon. Jag tyckte själv att det var lite intressant att sammanställa om inte annat.

Så ser det i alla fall ut för oss. Frågor på det?

Kommentarer
  1. Pingback: Levnadskostnader i Portugal 2023 – Bortugal

  2. Hej Åsa! Jag heter Pia och jag bor i Enskede i Stockholm. Jag såg reprisen från 2009 när Arga snickaren hjälpte er med erat stora hus i Vikinghill. Jag blev lite nyfiken hur det hade gått för er så jag sökte på internet efter info om er. Det var spännade att hitta din blogg på nätet, jag har läst en del om ert liv i Portugal. Hur försörjer ni er i ert nya land? Den frågan blev påtaglig när jag läste om era ganska moderata utgifter för februari. Hoppas på svar Vänliga hälsningar Pia.

    • Ja det undrar nog alla! Vi flyttade ju med ett visst startkapital från husförsäljning. Vi har försökt investera klokt och så undervisar ju jag i svenska och har lite skriv- och översättningsuppdrag så det täcker det löpande mer eller mindre.

  3. Pingback: Bortugal | Sju saker som är bättre i Sverige

  4. Pingback: Bortugal | Levnadskostnader i Portugal #2 – maten

  5. Mycket LÄSVÄRT !
    – Trevlig och intressant berättelse om – att bo – leva – i Portugal. Plus alla intressanta kommentarer.

    PS! Webbadressen är min hustrus Elena Martém DS.

  6. Hej,

    Jag är revisor och jag har fått ett jobberbjudande i Lissabon. Det gäller ett revisonsjobb för ett internationellt bolag som har sin verksamhet i Norden, men kontoret för västeuropeiska avdelningen ligger i Lissabon, förmodligen för att sänka arbetskostnaderna. Huvudsakligen behövs förstås kunskaper i revison; dessutom är svenska nödvändigt.
    Jag har ingen aning om vilken bruttolön som är rimlig för detta jobb i Lissabon för en arbetsvecka på 40 timmar, men måste kolla eftersom jag är gift och vi väntar barn. Vidare undrar jag om det är vanligt med löneförhandling i Portugal.
    Tacksam för alla lönekommentarer och tips.
    Mvh
    Kalle

    • Hej Kalle! Tyvärr har jag inte så mycket att komma med på den fronten. Min erfarenhet är att lönerna (i vissa branscher) ligger på hälften eller en tredjedel av svenska löner, men det beror förstås på. Kanske betalar ett svenskt företag mer? Jag vet att telemarketingjobben för svenskar ger ca 1000-1100 euro i månaden, vilket är mycket mer än vad portugiser tjänar för samma jobb. Svenska skolan betalar 8 euro i timmen till sin (timanställda) personal..
      Lycka till. /Åsa

      • Hej Åsa och tack för informationen. Kanske du vet ungefär hur mycket det kan kosta att hyra en etta inte så centralt i Lissabon. Känner du möjligen till någon lokal hemsida för att se hur mycket en lokal revisor tjänar också?

        Mvh
        Kalle

  7. Pingback: Bortugal | Portugisiska nyheter

  8. Hej
    Vi har precis köpt ett hus i Foz så det här var intressant läsning. Om man inte bor där på heltid så vill man ju inte att Internet kostar 90 euro. Finns det billigare alternativ ?

    • Jo absolut, Tomas. Vi har ju ett som inkluderar TV med lite extra film- och barnkanaler samt två mobiltelefoner och fast telefon. Ni kanske inte vill har hela det paketet? /Åsa

  9. Tack Åsa för ”budgeten”. Det är intressant att läsa. Jag är imponerad av vilket arbete du/ni lagt ner på att spara och sortera kvitton.
    När jag får såna ryck så brukar de hålla i sig i 2 dagar 🙁

    Var hittar man information om vårdförsäkringar? Du nämner nån engelsk sida bl.a. kommer du ihåg vilken?

    Om luncher, jag jobbar i Sth city. En vanlig bricklunch får man inte för under 100 kr här, då ingår kranvatten och i bästa fall kaffe. Jo, på McD kan man komma lite billigare undan….om det räknas som mat…

    • Jag tycker det var värt besväret att spara kvitton och räkna efter ordentligt en månad och kommer nog att göra om det igen. Det har nog blivit någon tia dyrare så sedan vi flyttade, Maria L, men en lunch här brukar gå på en tio euro också. Det finns billigare också, jag har ätit lunch i Cascais (lite bortom turistgatorna) för 6 Euro, men då är det en väldigt enkel måltid, inget extra så att skillnaden är inte så enorm ändå. Jag har ingen vidare koll på vårdförsäkringar men jag håller på och gräver lite så det kring det så det kanske kommer ett inlägg på temat.

      • Hej jag o min man funderar på att flytta till Madeira . Väldigt bra du skrivit ! Vi har en viktig fråga . Om man vill ta med sig bil till ön , hur gör man , finns det bil färja ?? Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Sophia och Stewe Molin Vi undrar ävenhur man fraktar sina saker , möbler osv Tacksam för svar ?

        • Hej! Vi flyttade till Madeira för drygt ett år sedan. Vi tog med bilen. Valde en fraktfirma för detta. Färjan hit ska vara på gång men jag vet inte när.

          • Hej,som jag förstår är det 5 år sedan ni flyttade till Madeira.Är väldigt intresserad också av en eventuell flytt dit och undrar helt enkelt hur det gått för er sedan ni flyttade.Hur försörjer ni er,hur bor ni,har ni barn som går i skola,i så fall var? Tacksam för respons/Stefan

          • Våra barn går i portugisisk skola och trivs med det. Det har jag skrivit mycket om – använd sökfunktionen och sök på ”skola”. Vår privatekonomi vill jag inte gå in på men de flesta svenskar som flyttar ned har antingen pension att leva på eller ett distansjobb med sig. I Lissabon finns också en del jobb för svenskar inom support och försäljning, och en del yngre svenskar flyttar ned och jobbar med det.

            Önskar dig lycka till!

  10. Mycket bra och praktisk avräkning, Åsa! Mycket bra jobbat! Håller med 100%! Jag undrar också hur de vanliga portugiserna kan leva med så låga löner!!!

  11. Hej Åsa,
    Tack för dina beräkningar. Allt var mkt billigare på den gamla tiden, då Escudos var landets valuta, men med Euro har allt förändrat sig till det sämre. Min gudmor bodde i Portela de Sacavém tills nyligen och där är priserna likartade de där ni bor. Sedan krisen 20111-2013 ,då speciellt bopriserna sjönk avsevärt, har nu alla priser åter gått upp enormt, speciellt boendet (till det dubbla). Förre i tiden hade alla, quintal (liten köksträdgård) även i förorterna i Lissabon, då kunde man koka soppa på en spik, med lite potäter, morötter, couves (den välkända caldo-verde med bröd, hade man lite chourico i, så kände man sig bättre till mods) och många gick inte hungriga tack vare den lilla köksträdgården.
    Varma hälsningar, Aura

    • Ja så gör nog många nu också, Aura! (Fast jag trodde det hette horta?) Caldo verde är ju gott, och så finns det ju en soppa som heter sopa da pedra, (soppa av sten) efter principen koka soppa av en spik. Men någon gång vill man ju äta något annat än soppa förstås. Jag tror många längtar tillbaka till escudos, det ser man på graffitin. /Åsa

  12. Suveränt inlägg, Åsa! Håller med helt, det är inte alls så billigt att leva i Syderuropa som många i Sverige tror. Och med tanke på de låga lönerna… Blev inspirerad till ett liknande inlägg. Märker dock att det kräver en hel del jobb. Vi får se!

    • Jo, Casa Annika, det kräver en hel del jobb men det är också en rätt bra grej att ha gjort, spaltat upp sina utgifter! Jag kommer nog att fortsätta räkna på det här. /Åsa

  13. Intressant! Det är ju definitivt dyrare i Sverige (särskilt boende och internet och sånt!) , men så har vi ju högre löner också. Sedan vi kom hem har vi bara jobbat ungefär halvtid, och då blir det tyngre att få det att gå runt. Inga problem för oss att betala hyra och sånt, men att gå på restaurang går inte (galet vad dyrt det är!) Jag har faktiskt dålig koll på hur mycket pengar vi spenderar på mat… borde nog räkna på det egentligen!

    • Ja att gå på restaurang i Sverige är nog dyrare än jag tror, jag vet inte när jag gjorde det sist. Tar man in vin eller så bär det väl iväg alldeles. Men lunchrestaurangerna är ju prisvärda i Sverige. Typ same same som här..
      Det var lite spännande att räkna på utgifterna faktiskt. Rekommenderar! /Åsa

  14. Nu en fundering från en som aldrig ägt bostad i Sverige på något sätt. Jag blir väldigt fundersam när jag ser månadsavgifterna för bostadsrätter i Sverige. Motsvarande finns inte i Portugal. Bor man i lägenhet som man äger så betalar man utöver sina egna kostnader (lån, el, vatten/avlopp, skatt, ev gas om man har det) en modest avgift till bostadsrättsföreningen för städning och underhåll av gemensamma utrymmen. Vi betalade runt 50 euro för en tvåa på 70 kvadratmeter när vi bodde i lägenhet.

    Här tror jag är en stor skillnad som omfattar många människor,. för att bo i en ägd lägenhet / bostadsrätt är nog det vanligaste i urbana områden i både Sverige och Portugal.

    • Ja det kan man undra över, Annannan. I Sverige kan man köpa en lägenhet för miljontals kronor och sedan får man fortsätta betala och man har inte ens rätt att hyra ut den. Det är ju en enorm skillnad på bostadsmarknaden i Portugal och Sverige. Jag tänker att det nog är mycket det som syns i index som säger att det är så mycket billigare att leva i Portugal. /Åsa

      • Kan inte låta bli att kommentera detta. Sverige är vad jag vet det enda landet i Europa där något så konstigt som det vi kallar ”bostadsrätter” finns. Men betalar skyhöga priser för rätten att bo i en lägenhet man inte äger. Det finns inget liknande någonstans vad jag vet. Inte heller den typen av hyresrätter med planekonomiskt reglerade hyror till alla möjliga människor är vanliga i andra länder. Det är väl orsaken till de höga priserna på bostadsrätter, hälften av lala lägenheterna är ju inte på marknaden alls. Det normala (utom i sverige) är att man äger sin lägenhet (med lagfart, precis som ett hus) eller hyr på en öppen, oreglerad marknad. Dags att modernisera sverige lite kanske…

  15. OK, och så ett par prisuppgifter som jag har aktuella:

    Zumba två gånger i veckan: 30 euro / mån
    Månadskort för att åka 6 stationer metro i Porto: 30 euro / mån
    Läkarbesök privat: 75-80 euro

    • Ja det känns ju inte som något man har råd med om man har familj och tjänar 500 Euro i månaden, Annannan. Inte läkarbesöket i alla fall! Och det där med att hyrorna är lägre i Portugal – det märks väl på standarden ofta, och så får man lägga till rätt mycket om man vill ha svensk inomhusvärme.

      • Om man tjänar minimilön går man till vårdcentralen och så får man en remiss till specialist, precis som i Sverige. Det är billigare pris för kollektivtrafik liksom för el och antagligen annat också för den som har mycket liten inkomst. Och kommunen ordnar gratis gympa av olika slag under sommartid i alla fall.

        Men visst, det här är två lyxposter, bara månadskortet är basstandard.

        Svensk inomhusvärme är det väl ingen som har annat än i ett enstaka rum?!

        • Nej det är nog få som kostar på att värma upp ett helt hus här, Annannan! Fast vi har danskar i byn som eldar med pellets och har jättevarmt inne säger de. Men de är ju danskar. Ja det är väl för väl att det finns subsidios (heter det tror jag) för de som har det sämre ställt. Det gäller ju skollunch också. Att det gällde för el visste jag inte men det verkar ju bra. /Åsa

  16. Vilket jobb du har lagt ner på det här! Jag har inte mycket att komma med för jag har ingen vidare koll på vad saker och ting kostar varken här eller där.

    Det enda jag inte riktigt håller med om är att äta ute. Dagens lunch kostar väl ungefär lika mycket i Sverige som i Portugal. Men nästan allt annat man intar i Sverige är väldigt mycket dyrare. Ett konkret exempel som är det jag drar mig till minnes: jag drack en café latte och åt en pajbit på vad-det-nu-är-för-kaffekedja som finns i Akademibokhandeln och betalade totalt 110 kronor. Det är helt otänkbart att en kaffe och ett snacks av något slag i Portugal skulle kosta 10 euro på ett vanligt ställe.

    • Ja jag tyckte det kunde vara intressant för min egen del också, Annannan, så det är inte bara för läsarnas skull. (det är det aldrig;) Men det skrev jag väl också, att det billigare att fika/dricka ute här? Jag tänkte skriva det i alla fall! I Sverige är det ju dyrare att fika än att äta nästan! /Åsa

  17. Levnadskostnader är en del och livskvalitet är en annan del. Precis som ett arbete som ger hög lön men ingen stimulans. Istället för ett arbete som stimulerar och med lite lägre inkomst.
    Söderut har vi åtta månaders med solsken och ljus, i Sverige är det tvärtom. Behöver bara en ”garderob” istället för, fyra årstider i Sverige. Vi umgås mera utomhus eller på terrasser, har lättare att träffa nya människor och bekanta på ”stan”. Då behövs inte så stor inomhusutrymmen. Det blir billigare att värma eller kyla bostäderna under årstiderna. Dessutom träffar man många trevliga människor, från olika nationer, härnere i Spanien och Portugal. Glöm inte den personliga tryggheten som finns härnere, kan vara lika viktig som den ekonomiska tryggheten i Sverige.

  18. Jag tycker att det låter helt rimligt och att ni är duktiga på att hålla ner kostnaderna. Vi hade definitivt bilden av att det var betydligt billigare att leva här i Portugal. Framförallt barnens aktiviteter är dyra, sen kan man ju såklart välja att inte låta barnen gå på fotboll men det var ju inte det inlägget handlade om. Jag tycker att livet är mindre stressigt här och att vi njuter mer av tillvaron och det är värt mycket!

    • Tack Linda för den kommentaren. Det var lite så jag tänkte. Man tror lätt att det är svinbilligt men det är det ju inte. Tänker man portugisiska löner blir det svårt att fatta. Att man får en annan livskvalitet jämfört med Sverige är ju helt klart. Jag tar kanske inte upp det i just detta inlägg men det handlar ju alla andra inlägg om, så…/Åsa

    • Jag blir nyfiken när Linda sager att livet är mindre stressigt här. Har faktiskt hört flera svenskar säga det men för mig personligen är det tvärtom. Kanske är det så om man har en svensk arbetsgivare eller är pensionär…

      • Jag funderar också vad det egentligen är som gör att livet är eller upplevs som stressigt i Sverige, Roxana. Jag läste någonstans om att svenskar var jättestressade också nyligen, och jag var definitivt stressad i mitt förra liv. Tror inte det är för att de jobbar mer eller har krångligare livspusse. För barnfamiljer är det ju mycket gynnsammare i Sverige, svenskar har mer pengar och mer fritid än portugiserna. Jag vet att portugiser jobbar hårt och inte har så mycket fritid och ofta tajt med ekonomin, men inte verkar de stressade. Jag tycker alltid man blir trevligt bemött här, att folk är så tålmodiga och vänliga. Något med samhällsklimatet eller inställning? Luther? Solen? Man ska inte generalisera eller idealisera i onödan och inte vet man så mycket om allt som man tror heller, men jag tycker om att folk är så vänliga här. Främlingar vid övergångsstället som säkert har massor av bekymmer, folk i kassan som jobbar långa pass och får dåligt betalt, krumma tanter som slitit ett helt liv är vänliga. Jag uppskattar det enormt och upphör aldrig att förundras över det.

        • Kunde inte låta bli att skratta (ej negativt) efter detta kommentar. Både jag och min familj tycker att vi har mindre stressigt här i Sverige 😛 det har nog att göra att jobbade ihjäl och vi jobbar något mindre nu och med bättre inkomster.

          • Skrattar du åt att jag påstår portugiser är vänliga och tålmodiga Cátia? Jag vet som sagt inte vad den svenska stressen kommer ifrån. Det borde inte vara stressigare där än någon annanstans, kanske tvärtom. Man tjänar mer, jobbar mindre, barnomsorg fixad… kanske har man höga krav på sig själv och tillvaron i Sverige, Cátia? Fick alltid en känsla av att det jagades efter något, eller att man jagades av krav (som högstadielärare ingen inbillning). Alldeles för klyschigt om jag skriver att folk är godmodigare här, som jag upplever det, men jag skriver det ändå. Jag är väldigt imponerad av portugiserna, hur de har det och hur de tar det, hur de är. /Åsa

        • Att Portugiser verkar mindre stressade fast de har ett hårdare liv tror jag beror på deras fatalism (tänk Fado) och kanske tro på Gud. Solen och vänliga människor hjälper också så klart 😉
          Jag förstår att du var stressad i Sverige med tanke på ditt yrke, läste någonstans att väldigt många slutar kort tid efter lärarutbildningen…

          • Ja jag försöker tänka fado och lära mig av portugiserna, Roxana. Solen och vänliga människor gör gott! Att jag är mindre stressad här är inte så konstigt, jag har ju en annan livssituation här. Lärare har det nog tufft överallt på olika sätt. Här har de ju så dåliga villkor, flyttas runt och jobbar nästan hela loven. I Sverige är det ju bättre på så sätt, men det är en tuff arbetsmiljö med mycket motvind från många håll. /Åsa

        • Jag funderar också på varifrån den svenska stressen kommer. Jag undrar om jag har glömt hur det var, eller hur det är att leva i Sverige? För när jag tänker efter kommer jag bara ihåg att många slutar vid 16-17-tiden (istället för framemot 21 som i Spanien), höga inkomster, barnomsorg, fritid och så vidare. Jätteintressant egentligen.

          • Ja det blev ett intressant sidospår där Casa Annika. I vilket fall som helst tror jag det är nyttigt för folk att bli mer medvetna om hur det livet ser ut i andra länder. I en idealisk värld skulle alla lära av varandra, för det finns ju bra och dåligt i alla länder. /Åsa

  19. Mycket bra info, nu fick jag anledning att se på våra kostnader. Igår firade vi årsdag, ett år i Portugal som pensionärer. Som jämförelse, vi är ju bara två och bor i Idanha a Nova. Kanske billigare än Cascais?? Eller inte. Men kanske av intresse för någon. Jämfört vårt Sverige 2014. Pt/Sv Euros
    El: 70/156
    Ved: 24/150 (värme, varmvatten med ved)
    Gas: 15(varmvatten, spis)/9 (spis) flaskor
    VA Renh: 15/30 (eget vatten)
    Hemförsäkring: 10/75
    VolvoV70 skatt: 68/28
    Volvo försäkring: 16/44
    TV,Tele,Internet: 55/108
    Hushållsutgifter: 570/800
    Hyra bostad: 450
    Vi hyr huset vi bor i, 120m2, 3000m2 tomt, nybyggt o modernt. Vi har mindre kostnader för uppvärmning nu, i Sverige bodde vi i Västernorrland.

    • Och jag vill påstå att vi minskat våra utgifter med ca: 3000 – 5000 kr per månad. Då inte jämfört kostnader mellan eget hus i Sv och hyrt hus i Pt. Vi lever nu ungefär lika som i Sverige.

      • Hej Ingrid!

        Jag undrar hur mycket ni behöver betala för sjukvårdsförsäkring per månad?
        vi är ett par som funderar på Portugal flytt om ett par år.

    • Det är definitivt skillnad på prisläge i olika regioner, Ingrid, och vi bor väl i den dyraste av alla. Det låter som om ni får ihop det bra tycker jag. Jag har fått mothugg i facebookgruppen Vi som bor i Portugal också – man tycker vi ligger högt med våra utgifter och att det visst är mycket billigare i Portugal. Jag kan inte göra så mycket åt hur våra siffror såg ut i februari, och en del kan jag inte spara på alls, men visst kan man få ned kostnaderna ytterligare. I förhållande till folks löner är det i alla fall inte så mycket billigare här som man kan tro. Men ja, ni hamnar på drygt 800 och vi på drygt 1100-1200 om man inte räknar katter, karneval, språkkurs och lite annat lullull, så jag tror vi är normala. Intressant med dina siffror, jag har ju inte koll på våra utgifter i Sverige direkt. Alla jämförelser blir väl lite sneda också om man inte handlar samma matkasse, kör lika mycket, har samma typ av abonnemang, bor lika..och jag är inte direkt någon expert på siffror och statistik, men intressant ändå att räkna på det lite och höra vad andra säger om sina kostnader /Åsa

      • Tycker precis som du Åsa. Och det är svårt att jämföra utgifterna. Om maten/hushållet är billigare beror kanske på matvanorna. Vi utnyttjar också rabatter till en del, det har gett ca 24€ per månad.
        Störst vinst är kanske att vi inte kostar på uppvärmning på samma sätt här, inga motorvärmare för två bilar t.ex. Men väldigt hög skatt på Volvon. VA o renhållning och Tele/Internet är absolut billigare här. Men Va o Renhållning varierar mellan kommuner i Sverige också. Så blir det billigare här? Det beror på. Vår vinst är också minskad skatt på pension som utlandsboende.

        • Ja just det, Ingrid. Ändrade levnadsvanor och ändrade behov spelar ju in en hel del, så det blir knepigt att jämföra hur man än gör. Jag vet inte ens vad jag jämförde med egentligen, men jag står fast vid att det inte är så billigt som man kan tro med tanke på vad folk har att leva på här. PS. Vi hade absurt dyrt VA i Sverige, en avloppsförening som slukade tusenlappar, men det hör ju inte hit. /Åsa

    • Hej Ingrid… jag skulle bli så glad om du ville kontakta mig gällande bostad i portugal, då vi letar efter ett långtidsboende, gärna hus.
      Kanske har du tips på hur ni hittade erat ?

  20. Jag tycker inte alls att du har räknat högt. Jag och min man har båda ”portugisiska” men kvalificerade jobb och vi har en mycket lägre ekonomisk standard här än vad vi hade i Sverige eller USA.
    Våra utgifter (2 vuxna, 2 barn) är mycket högre här (undantag för mat kanske) och lönerna mycket lägre. Vi har faktiskt tröttnat så mycket på att vara ”fattiga” att vi planerar att lämna Portugal…För vår del är inte det fina vädret värt det längre när man nästan aldrig har någon fritid heller…
    Man bör tänka till fler ganger om man kommer hit med barn och tänker försörja sig på portugisiska jobb 😉

    • Precis, Roxana. Det var lite det jag vill visa. det är lätt att tro att man kan leva gott på de låga lönerna här, men så som priserna är så är det ju inte så. Vad tråkigt att höra att ni funderar på att lämna Portugal, men jag är ju medveten om att det är vad många portugiser gör, tvingas göra av det ekonomiska läget. /Åsa

  21. Intressant inlägg. Villfarelsen om hur mycket billigare det är att leva i sydeuropa förstärks av den bild media förmedlar. Bl. a. Portugal framställs som ett himmelrike för f f a pensionärer. Det är ju smått omöjligt att göra adekvata jämförelser då det inte bara är att räkna på löner och priser/ kostnader för varor och tjänster. Hela livstilen förändras väl om man bosätter sig i ett annat land och med detta följer oxå en annan levnadskostnadsbild. En bild som förstås kan gå i båda riktningar, beroende på vilken person man nu är.
    Så torrt tycker jag inte att inlägget är. Levnadskostnader är väl nåt som vi har som en ständig följeslagare i tillvaron utan att för den skull beteckna tillvaron som torr.
    Livet består ju inte bara av tjo, tjim och klackarna i taket. Inte ens livet utomlands så vitt jag förstår. Sen har vi förstås det här med andra värden än pengar.
    Jämförelser blir definitivt inte lättare så som jag ”seglar iväg”.

    • Nej det är svårt att göra någon riktigt relevant jämförelse, Steve. Jag seglar iväg jag med. Statistik och index säger ju en del men för med är det ju våra egentliga utgifter som är relevanta. En del kan sparas på, annat inte. Livsstien ändras, visst. Vi har inga utgifter för semesterresor, vinterdäck och vinteroveraller längre till exempel, och visst tycker ajg att man får mer livskvalitet för pengarna här, men portugiserna har det tufft med låga läner och inte alls så låga priser som man kan tro och man kan inte strö pesetasar kring sig. Det är förstås ändå gynnsamt för svenska pensionärer att flytta ned. Skattelättnader och gratis sol. /Åsa

        • Ja eller hur, man får ändra matvanor lite om man vill äta ekonomiskt här, Hans. Sweetchili-sås är också mycket dyrare här. (och svårare att få tag i!) /Åsa

  22. Ja, på det hela så följer ditt inlägg vad jag uppskattat när vi är på semester (med svenska pengar). Det är inte speciellt stor skillnad i pris i Portugal kontra Sverige, vissa saker dyrare(tvättmedel tex) andra billigare (öl o vin). Det mesta ligger inom samma prisspann vilket gör att jag har svårt att förstå hur de som bor och arbetar där klarar sig…
    Men de verkar leva ett dag för dag liv istället för vårt välplanerade ’ spara tills vi går i pension-liv’. Har tyvärr inte mycket släkt kvar, dock ett par kusiner. När livet varit bra med goda inkomster så gör man mycket, reser, äter ute osv. När livet blir lite fattigare, båda har egna företag med allt vad det innebär, så lever man efter vad man har. Frågar vi efter om de inte sparar något så konstaterar de bara att vem vet vad som händer i framtiden, de kanske inte ens når pensionen.
    Ett mer fatalistiskt liv där man som sagt tar dagen lite mer som den kommer och allting ordnar sig alltid på ett eller annat sätt.
    Men får säga att jag ändå har svårt att få ihop hur de klarar sig med väldigt mycket lägre lön men med i princip samma utgifter. Det där med att trolla med knäna kanske… 🙂

    • Ja vad skönt att det är fler som inte tycker att jag är helt ute och cyklar med mina siffror, Lena. Jag vet ju att de stämmer i och för sig, men börjar nästan tvivla själv när folk tycker att det verkar orimligt och index ligger på 65%. Portugiserna trollar nog med knäna en hel del, och jag har ju tidigare länkat till artiklar om att var femte (eller vad det var) portugis inte har råd med kött /fisk till middag, att si och så många (många!) inte har råd att värma upp huset. Det tvivlar jag inte ett dugg på att det är sant tyvärr.

  23. Bra läsning , tycker jag 🙂 fast i stort sett allt du skrivit hittills har varit väldigt kul att läsa !

  24. Jätteintressant inlägg! Jag tror också många svenskar tror att det är så himla billigt att bo i Spanien, etc men att många faktiskt lever väldigt snålt om man jämför med svenska vanor. Den största skillnaden är ju om man har köpt/betalat av lånen (tror max för att betala av är 20-25 år i Spanien) och inte har nån hyra vilket många äldre har eller mitt barns pappa som bor i föräldrahemmet (som han ärvt).

    Jag gör av med eller mindre lika mycket pengar i spanien om man räknar bort hyran i Sverige/att jag bor gratis där. Det är mycket dyrare nu att handla, äta ute etc än för bara några år sedan. Jag äter nästan aldrig middag ute i Sverige förutom lunch, skillnaden i Spanien är ju att man ofta får förrätt/efterätt/vin inkl. i priset. Vi brukar äta lunch för 8-12euro/pers, 15euro på fina strandrestauranger. Frukt/grönsaker är ju billigt, billigare att vara vegetarian men el/värme är ju dyrt. Oj, så jag brukar frysa på vintern inomhus.

    Intressant att läsa vad en svenska tvåbarnsfamilj utgifter. Stor skillnad när man har två inkomster jämfört med mig som ensamstående men jag försöker ändå spara 20% av min lön varje månad så jag har pengar att resa/göra utflykter etc. Sen brukar jag ha sparmånad/sparveckor som nu innan vi ska åka bort i påsk, så jag har lite extra för utemat/glass etc och inte tar av sparpengarna.

    Sen är det ju stor skillnad om era barn skulle gå i privatskolor/ svenska skolan i Portugal, för det är ju dyrt om man jämför med Sverige. Jag skäms nästan att jag bara betalar ca 500kr/månad för heltid på förskola, inkl. mat/mellanmål etc.

    Jag tjänade 1200 euro i månaden (10 år sedan) när jag bodde i Spanien, mileurista alltså tjänar 10.000kr/månad var normalt då men nu tror jag många tjänar mindre (minimilön 600euro). Men även självklart en del mer, speciellt i Madrid/Bcn. Många jag känner lever två + 1 barn på en lön i Spanien. Många äter hemma hos släktingar/ föräldrar.

    • Ja eller hur BackstageiMammalivet, jag ville visa på att det inte är så billigt som man tror fast folk har så lite att leva på här. Jag hade ju kunnat lägga fokus på att det faktiskt är lite billigare här eventuellt beroende på hur man lever förstås men det var inte dit jag ville komma. Jag blev osäker på mitt räknande och mina jämförelser efter att ha blivit ifrågasatt av andra svenskar i Portugal på facebook, men nej, jag står på mig. Att portugiserna tjänar mindre än hälften av vad svenskar tjänar märks inte på priserna här. Och det är tur för oss att det funkar med den portugisiska skolan för oss och våra barn, annars hade haft 1000 Euro till /månad som utgift. Barnomsorg är ju dyrare här än i Sverige och barnbidraget bara en tiondel. /Åsa

    • Jag visst känns det bra när någon bekräftar ens verklighetsuppfattning. Kalle56! Jag har i och för sig fått mothugg från folk som tycker jag räknar högt, men jag kan ju inte räkna annorlunda. Lustigt är det för enligt alla källor på internet är det såå mycket billigare (index 65% ) att leva här och jag får det inte till det. Skulle vi värma upp huset till 20 grader på vintern skulle kostnaderna bli skyhöga, skulle vi äta som vi åt i Sverige ( mer importerad mat, såser och special) skulle matkostnaderna bli ännu dyrare här. Tycker vi lever rätt basic på de flesta plan, men större delen av kostnaderna på listan kommer vi inte undan. Ev borde man som sagt ha mer vårdförsäkring också. 750 Euro per person och år bör man lägga läste jag på en engelsk site. Visst, vi kan äta billigare, men det kunde vi i Sverige också om vi ansträngde oss mer. Alla håller nog inte med mig här, men jag vet i alla fall själv hur det ser ut för oss. /Åsa

      • Ja, att bedöma kostnadslägen efter nationsgränser, är för mig absurt!

        Ser bara skillnaden på mig och mina syskon, här i Sverige.

        Dom i Stockholm och jag på landet.
        Samma liv kostar kanske en fjärdedel här.

        • Absolut sant, Kalle56. Någon bor i innerstan, någon i glesbygd, någon har barn, andra inte. Statistisk blir lätt missvisande och absurd. ”Samma liv kostar kanske en fjärdedel här” funkar ju inte heller. För det är inte samma liv. (; /Åsa

      • Jag tror att det kan vara billigare om man är single och kan äta/dricka ute billigare än I Sverige till ex. Men är man en familj med barn är kostnaderna annorlunda. Man betalar då för skolmaterial, skolmat, dagisavgifter mellan 300-500 euromånad och fritidsaktiviteter är faktiskt också dyrare enligt min erfarenhet.

        • Ja det beror ju på person och situation och levnadssätt, Roxana så det är svårt att jämföra rakt av. I sådana där index ligger ju Portugal på 65% av Sverige vad gäller levnadskostnad, men det är lite missvisande tycker jag. Om vi äter och fremförallt dricker ute mycket blir nog skillnaden märkbar (fast jag inte tycker det är jättebilligt att äta ute här heller) och sådant har de ju räknat med. Sedan har vi ju hyrorna som ofta är höga i Sverige men då är ju standarden högre och värme ingår. Och ja, en massa sådant. ”Utilities” eller el vatten och gas är dyrare här enligt index-statistik jag hittat och det är ju sådant det ä svårt att spara på. Tufft för portugiserna med låga löner! /Åsa

    • Det har blivit dyrare här med på senare år men visst är många saker billigare än i Sverige. Om man har en svensk lön. Eller lever mer portugisiskt. Portugiserna får definitivt vända mer på slantarna än svenskarna. Man kan glömma att vara dollarsvin i alla fall. /Åsa

  25. Tack för ett intressant inlägg. Alltid kul att kunna jämföra och vad impad jag är över ordningen du har på alla kostnader och utgifter!

      • Är frågan riktad till mig? Det är rejält dyrt i NZ nu för tiden faktiskt. Vi gör av med ca 40 000 sek per månad här, men då bor vi rätt dyrt med samt åker mycket på utflykter, köper ekologiskt mer än billigt och äter ute en hel del. Vår hyra är över 20000:- per månad, men så hyr vi också ut vårt hus i Stockholm för liknande summa, så det går liksom på ett ut.

        • Jag ni verkar ju bo väldigt bra, äta ute mycket och så vidare. Ni får nog mer ut av era 20000 än de som hyr i Sverige som det ser ut med alla fina strandbilder! Vilket läge! /Åsa

  26. Intressant läsning! Däremot måste jag ju kommentera på att du skriver att det inte är så mycket billigare att äta ute i Portugal och sedan levererar en bild med två paella och dricka för 12 euro! Är det så länge sedan du satte din fot i Stockholm alltså? Typ 1982? 😉

    Riktigt lustigt då jag satt och filade på ett exakt likadant inlägg här på bloggen i förrgår. Sedan måste ha tryckt på någon attans knapp för poff var hela (långa!)inlägget bara borta…däremot fotade jag av förhandsvisningen av det med telefonen, så vilken dag/vecka/år som helst så… 🙂

    • Ser fram emot det, Marie! Ja, jo, men det var ju exceptionellt billigt med paella och öl för två ör 12 Euro, det var därför vi slog till. Dagens lunch får man väl för 80 spänn i Sverige, med sallad och kaffe och allt? Man kan äta billiga dagens meny här för ungefär samma, men då är det väldigt enkel mat. Annars kostar en varmrätt kanske 12 Euro och då är det inga större krusiduller. Jag tycker inte det är så prisvärt att äta ute här generellt. /Åsa

      • Man kan nog säga att en lunch här i centrala portugal med allt kostar 6,5 till 7E men annars är det nog inte direkt billigare, jag håller med dig Åsa, jag vet ju Janne och Anna i Alentejo dom räknar 110E i månaden och dom bor 1,7 mil från närmaste by, så dom lever billigt och saknar barn,, men nu mera med hund som heter Ragge. http://www.portugal-alentejo.se/

        • Ja det beror ju främst på hur man lever och delvis på var man lever, Hans. Vi hittade ju lunch i Caparica (stand nära Lissabon) för 6 Euro också, och jag har sett lunchmeny för 7,50 i Lissabon också, men på rätt lunchrestaurang i Stockholm får man också en bra och billig lunch. Skönt att fler känner som jag – det kanske är billigare, men inte så mycket billigare som man kan tro. 110 Euro / månad förresten, är det möjligt?! Sant är i alla fall att det inte är det som kostar som ger mest glädje! /Åsa

          • Skönt att höra, Anna och Jan, eller ja, det hade ju i och för sig varit roligt för er om det varit sant, men om något läter för bra för att vara sant brukar det vara så. Rykten som dessa kan ju få folk att sälja sina hem och flytta ned och tro att de är rika..(;

      • Hej ! Bott i Portugal 6 år, tidigare 10 år
        Mallorca, och det finns ALLTID ställen
        att äta billigt på+ handla billigt.Här i Portugal Algarve finns det dagens lunch
        ifrån 3,50 euro upp till 12 euro.Sedan finns
        det extrapriser Lidl, Aldi etc.+ att man som
        pensionär åker tåg+ buss för halva priset.
        Och folk är jättevänliga+ ej stressade.
        Ps Jag har NOS internet+ fast telefon 75 tv kanaler+ mobil ,mobilen gratis inom Portugal+ fast telefon gratis kvällar +nätter+ helger. 53 euro månad.

        • Ja jag håller med om att det går att leva relativt billigt här, Lasse, om man är beredd att vända på slantarna. Det är ju portugiserna tvungna att göra som tjänar bara en tredjedel av vad man tjänar i Sverige ungefär. Det går att leva sparsamt i Sverige också, som Onkel Tom, (bloggen) som har en matkostnad på 3000 fast de har fyra barn. Lidl, som sagt och lågpriser och inget extra. Jag tror däremot att de flesta svenskar har vant sig vid att kunna unna sig lite av varje, och gör man det bär det iväg här också med kostnaderna.
          Folk är väldigt väldigt vänliga och tålmodiga och trevliga här, verkligen.
          Ska nog ta och kolla upp om jag kan förhandla om vårt NOS-abonnemang…/Åsa

  27. Torrt? Nej, det är ju sådant här vi vill läsa 🙂

    Intressant inlägg. Vi kom till samma slutsats, och med tanke på att vi får barnbidrag så är Sverige riktigt bra i jämförelse. Kostnadsmässigt.

Lämna ett svar till annannan Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *