När man inte kan betala

Finns det något tristare än att betala räkningar? Att inte kunna betala dem kanske. Eller att läsa om någon annan som inte kan det? Jag skriver i alla fall ett rekordlångt inlägg om det, men bonus i slutet för de som orkar läsa hela..)

Det händer då och då att vi inte kan betala våra räkningar. Inte för att vi inte har pengar, utan för att vi inte riktigt vet hur man gör. De allra flesta räkningar går smidigt på autogiro, och det lyckades jag fixa till själv på bankens internetsida redan från början så jag är inte helt hjälplös men vissa betalningar är det som att det går troll i.

Till exempel verkar det ha gått troll i autogirot för vårt internet- , mobil- och teveabonnemangspaket för det går helt enkelt inte att få till. Jag har försökt att lägga till det som autogirobetalning på samma sätt som jag gjorde med el- och vattenräkningar, men tji. Jag har ringt till internetleverantören och frågat och de säger att felet ligger på banksidan. Jag har suttit med bankens support i telefon och försökt hitta felet men till slut sa de att det beror nog på internetleverantören.

Tydligen kan man beställa pizza med fjärrkontrollen också, men hur betalar man den?!

 

Räkningen kommer istället varje månad till Sverkers mail som han inte läser, och så glöms det bort tills jag får för mig att läsa Sverkers mail och ser räkningen, betalningspåminnelsen och hotet om strypt internet, teve och mobil. Detta händer ungefär varje månad men ibland blir det varannan, och ändå får det inga konsekvenser. Inga betalningsanmärkningar, ingen inkasso.

Annat var det när Sverker var hem till Sverige och löste en tillfällig bilförsäkring som kom på villovägar. Vi fick aldrig räkningen, och innan vi fick betalningspåminnelsen i lådan till oss hade den gått till någon sorts monsterinkasso som hette trafikförsäkringsföreningen vilket ju låter som en pålitlig myndighet rentav men som visade sig vara rena maffian som drog 700 kronor för varje dag betalningen dröjt. Försäkringsbolaget (samma vi haft i alla år) hade alltså anlitat trafikförsäkningsföreningen som visade sig vara ett bulvanföretag med noll förståelse och noll tolerans. Kanske fick vi till och med en betalningsanmärkning på köpet, utan att ens ha fått en räkning. I så fall är vi ju i princip ekonomiskt spetälska för all framtid och kan aldrig låna pengar i Sverige igen. Om vi nu skulle vilja eller behöva det alltså.

Lita inte på försäkringsbolag! Eller posten!

 

Här däremot verkar det vara lugnt att inte betala i tid. Nu vill jag inte precis uppmuntra de svenskar i Portugal som eventuellt läser detta att vänta med att betala räkningarna tills efter förfallodagen, men ni kan gott slappna av lite. Det är ingen katastrof om man betalar en månad sent eller två. Varje månad. Tydligen.

En annan sak vi har svårt att betala är skollunchen. Eller vi och vi sa grisen till suggan, i vår familj är det jag som sköter betalningar, eller i alla fall försöker. Så har det alltid varit. De första två åren gick det bra. Då gick man till gammeldagiset, sa hej till damen i luckan som genast kände igen en och visste vem man var mamma till och förstod vad det gällde. Hon knapprade lite på räknemaskinen och nämnde en summa, och sedan betalade man. Lätt som en plätt, men så fick det inte förbli. Plötsligt skulle man betala på nätet, ovisst hur mycket och lite osäkert hur. Jag lyckades klämma in 50 Euro i Fridas namn, men sedan gick jag bet.

Det blev till att åka till Loja de Cidadão, medborgarcentret, fast jag inte är medborgare eller så, ta en kölapp och förklara mitt problem. Då uppdagades det att jag bara hade ett barn! Jag intygade att jag hade två, visade till och med foton jag hade i mobilen, men se betala för två gick inte. Först måste jag åka till skolans sekretariat och reda ut missförståndet. Där visade det sig att mäklarens hustru fortfarande var registrerad som målsman för mitt ena barn, som en rest av en specialgrej vi gjorde för att få in barnen på skolan i byn. Förutom att jag sålde min själ till notarius publicus alltså. Mäklarens fru var bara målsman i systemet för betalning av skolmaten, men jag tvivlar på att hon skulle ha lust att betala Jonnas skolluncher, så vi ändrade på det.

Tillbaka på medborgarcentret efter ytterligare kölapp och väntan upptäckte vi att jag nu hade tre barn att betala för. Det vägrade jag blankt, men åka tillbaka till skolsekretariatet var jag tvungen att göra.

 

Man vill ju gärna betala för rätt antal trerättersluncher. Här med jello som efterrätt.

Fortfarande har jag inte lyckats betala lunchen på nätet. Jag tror de har ändrat systemet sedan sist jag gav upp att försöka till och med och så vet jag aldrig riktigt hur mycket jag ska betala. Det kommer aldrig någon räkning utan det är tänkt att man ska räkna ut själv hur många dagar de ätit på skolan sedan sist man betalade. Jag brukade åka in till medborgarhuset en gång per termin och be att få veta summan jag var skyldig plus summan för resterande måltider under innevarande termin, och så betala det i en klump fast de tyckte att jag var lite galen som insisterade på att få göra så.

Jag tyckte det gick bra på det viset tills de bytte personal där och jag nu bara möts av en tant som vägrar tala om hur mycket jag ska betala. Det får jag räkna ut själv, säger hon. Jag har försökt två gånger, och lyckas alltid råka ut för den tantens lucka. Jag har försökt charma henne, men det är tvärstopp. Hon vägrar tala om hur mycket jag är skyldig.

Nu har jag fått ett sms om att jag borde betala skolluncher, men jag vet ju inte hur många och hur mycket, så det är lite av ett dilemma. Jag får väl åka dit och övertala dem att ta emot en slumpmässig summa. Eller kanske skärpa mig och läsa igenom vad det står på hemsidan tanten hänvisar till. Jag tyckte i alla fall att det var bättre förr. (Ju förr dess bättre!)

 

 

Tjusigt och formellt uttryckt: Du måste betala skolluncherna!

 

Tacka vet jag att betala gasen! Då går man in till byn och plingar på dörren bredvid caféet. Då börjar en hund skälla. Sedan kommer en tant i städrock och säger ”Bom dia, senhora Rosa Maria”, som jag tydligen heter i folkmun, *kindpuss, kindpuss, ”Tudo bem?” Ja nu har vi ju gas, säger jag, så nu är allt bra. Nu ska jag bara betala också, och så gör jag det.

En annan sak som är besvärligt är att Nordea inte tror att jag är den jag är och att jag behöver ett mobilt Bank-id för att bevisa att jag verkligen är jag. Hur ska jag få ett sådant med en helt overifierad  identitet? Hur ska jag kunna övertyga dem om att jag är den jag är utan mobilt Bank-id? Lite moment 22 känner jag. Tur att de inte är min enda bank.

 

Till dessa bryderier har nu tillkommit ett nytt. Jag har nämligen fått parkeringsböter! Två gånger. Inte så konstigt eftersom P-automaten bara tar emot pengar för fyra timmar och jag har fyra timmars lektioner och inte behärskar det där med teleportering från P-platsen till klassrummet. Summan på P-boten är densamma som maxbeloppet man kan parkera för, alltså 4,80, så det känns ju lindrigt i alla fall men det ska ändå betalas, vilket visade sig vara lättare sagt än gjort.

När jag försökt x antal gånger att pracka på parkeringsbolaget de 4,80 jag var skyldig dem via den förnämliga internetbanken läste jag det finstilta på lappen och såg att jag var för sent ute. Jag skulle ha betalt inom en vecka och nu hade det gått hela åtta dagar! Tvärstängt! Stört omöjligt att betala.

Sedan dess har jag fått en till P-bot och den råkade jag tappa i en vattenpöl så den blev helt oläslig. De är ju inte inplastade eller så, utan ser ut som ett litet kvitto. Eller såg ut, innan den blev en sörjig slamsa som varken kan tydas eller betalas.

Det kanske var den här regniga dagen, då hålet fyllde år?

 

”Kom idag och fira hålets ettårsdag! ” Någon ville fira hålet på gatan där jag ibland parkerar.

 

Man tycker att jag borde få en påminnelse eller någon sorts indikation om hur jag ska bära mig åt för att sona min skuld, men icke. Nu har tre månader passerat sedan den första boten och två sedan de blöta böterna. En gång fick jag syn på en P-vakt och lyckades haffa honom för att fråga om han visste vad som händer med mina obetalta P-böter. Han tyckte jag skulle åka till ett av parkeringsbolagets två kontor i Lissabon i stadsdelar jag inte hittar i, men så angelägen är jag inte. Jag tycker de borde vara mer angelägna än jag, men tydligen inte!

Inom mig är jag kanske lite orolig att det någonstans finns ett obskyrt portugisiskt register där allt mitt slarv registreras och där en skyhög straffavgift ackumuleras för varje dag som går. Kanske kommer det att tas upp när jag vill registrera mig och min familj som fortsatt boende i Portugal när våra första fem år gått ut? För man kan väl inte ostraffat få vara så slarvig?

Bonusbild för alla som orkat läsa till slutet:

 

Kattfamiljen tre veckor efter nedkomsten. Ser ni att Sälen och Snow håller hand?

Kommentarer
  1. Pingback: Bortugal | Lucka 18: Det blir vardag där med

  2. Herrenadå vilket sjå att betala allt det där. Ni har väl portugisisk internetbank också? Det är säkert smidigare än att betala från Sverige varje gång.. Eller?

    Mobilt bank-id är väl nåt man kan ladda ner till sin telefon om man har en smartphone? Vet inte hur det funkar. Jag vill inte ha det. Jag har bara vanligt bank-id på datorn.

    Lycka till i fortsättningen och hoppas de har glömt att skapa ett slarvregister i Portugal!

    • Ja vi har ju portugisisk bank med internetbank och allt och när det funkar är det ju smidigt. Mobilt bank-Id har jag förstått har blivit ganska viktigt, men jag orkar inte skaffa det. Fast det vore ju trevligt att komma åt sitt personkonto!/Åsa

  3. Vi har också NOS som Internetleverantör, det var en riktig följetong innan vi fick det att fungera! Som tur är har vi en bra datorbutik i byn som hjälpte till att ringa till NOS. Vi delar vår tid mellan Portugal och Sverige, men bästa avtalet för oss var att binda upp oss på två år tror jag det var och så betalade vi en summa var månad via autogiro från vår Portugisiska bank. Varje gång vi kom ned var dock Interneten nedstängd, vi åkte till datorbutiken där vi köpt abbonemanget, de ringde NOS, NOS sa att de inte kunde dra via autogiro, vi betalade förfallna de förfallna räkningarna via bankomat, NOS sa att nu fungerar allt MEN nästa gång vi kom ned var det samma visa igen och allt upprepades för att få igång Internet igen. Detta hände 3-4 gånger på raken! Sista gången det hände hävdade NOS fortfarande att de inte kunde dra via autogirot och därför hade de sagt upp abbonemabånget och från vårt konto via autogirot dragit hela resterande summan för det kvarvarande 1 1/2 året! Jättemycket pengar. Vår Internetkille i butiken höll på att gå upp i atomer när NOS i andra ändan av luren förklarade att de inte kunde ta månadsavgiften via autogiro från vår bank och därför hade de avslutat abbonemanget och tagit hela återstående summan – via autogirot. Det var sanslöst! Nu efteråt kan man skratta åt det, nu när autogirot och Internet fungerar, men innan vi kom dithän! Men nu är det mer en rolig historia 🙂
    Elen är också lite rolig så här i efterhand… fick en jättehög elräkning eftersom killen som läste av antog att mätaren hade gått runt ett varv. Att vi inte varit här hela året tänkte han inte på.
    Det positiva är att man tvingas träna på språket!

    • Men oj vad jobbigt! Men intressant att autogirot inte funkat för er heller. Jag hade också NOS som språkträning en hel del i början då jag hade problem med internet i mobilen bland annat, och de har alltid varit så hjälpsamma och trevliga!
      Jag tror man kan råka ut för strul vilken leverantör man än väljer, både här och i Sverige och i andra länder förstås. Det som blir viktigt när det strular är ju hur man blir bemött. Om man blir bemött alls. Det du berättar låter ju inte helt okej, men jag tror inte NOS är sämre än någon annan leverantor för det. (Och detta är inget spronsrat inlägg;) /Åsa

      • Verkligen mycket konstigt att ni verkar ha så stora problem med ert autogiro. Jag har aldrig haft något problem över huvud taget med min bank. Jag har ”Banco BPI”. Fungerade utmärkt från första början. Min kompis H-G som bor i Sverige och har hus i Alentejo har inte heller haft några problem. Han vistas i sitt hus här under några månader varje vinter och har autogiro till sitt abonnemang med MEO och via samma bank BPI. Fungerar perfekt. Kan det vara så att det är skillnad mellan bankerna här?

        • Bara otur tror jag, Urmas, som för er med NOS. Det är bara NOS-autogirot som strular, allt annat rullar på. Vi har också BPI och tycker de är bra! De ringer till och med och gratulerar på födelsedagen och det är ju trevligt! /Åsa

  4. Det var en intressant inblick i räkningsbetalandets värld i Portugal. Men, man vänjer sig väl även på detta område. Och lär sig med tiden.
    Den o-charmbara tanten som inte vill tala om vad skolluncherna kostar förstår jag mig dock inte på.
    Inte kan dom väl vara så försåtliga så att dom ligger och lurar på er i 5 år?
    Det var visst värt att läsa till slutet för där fick jag ju se en skymt av Sälen.

    • Vad roligt att du uppskattade bonusbilden, Steve. Och visst är det så att man lär sig med tiden. Idag lyckades jag faktiskt för första gången betala lunchen på nätet, så slapp jag den sura tanten. Ett undantag i Portugal där man annars alltid blir trevligt bemött tycker jag. Fast jag vet ju inte för hur länge jag betalt, men det kommer väl ett sms när de ätit upp den slumpmässiga summan jag betalade in. /Åsa

  5. Nog är det trevligt med kattungar (och oj vad de liknar sin mamma i ansiktet!), men jag tycker nog att hålets ettårsdag vinner! Det gör mig lättare om hjärtat när folk kan ta förtretligheter med humor. (Inte så bra på det själv. dessvärre).

    Jag tycker det är suveränt att betala saker i bankomaten. Inget pillrande med långa koder (hej CSN!) i små rutor som på datorn.. Man kan köpa tågbiljetter också, och ge pengar till välgörande ändamål. OCH ta ut pengar, förstås.

    • Ja jag ska nog börja använda bankomaten mer. Vi har fixat licens för harpunering på bankomaten! Och visst var hålets ettårsdag roligt! Det fick mig att skratta rakt ut och stanna och ta kort en regnig dag i Lissabon. Sådant gör en på gott humör! 🙂 /Åsa

  6. Så ni är nöjda med NOS. Vi har haft NOS i drygt två år och det har bara blivit sämre hela tiden. Internet är en katastrof. Och att få hjälp av dom går inte heller. Dom skyller hela tiden på att det är många som använder Internet och då blir hastigheten sämre. Som om detta skulle vara en godtagbar ursäkt! Faktum är att det inte spelar någon roll vilken tid på dygnet vi använder Internet. Det är alltid dålig hastighet. Och VARFÖR skall man behöva betala en avgift när man ringer kundtjänst för att få hjälp?
    Vi har nu tröttnat på NOS och byter leverantör till MEO från och med månadsskiftet. Vi får se om detta kommer att fungera bättre. Vi var igår till butiken för att fullfölja bytet och det tog hela TVÅ TIMMAR att lösa alla ”problem” med överföring av telefonnummer m.m. Det som ställde till med störst problem var det faktum att jag inte hade ”Cartão de Cidadão”. Däremot så har jag ”Certificado de Registro de Cidadão da União Europeia” vilket godtogs efter ett tag. Vi kan ju aldrig få ett ”Cartão de Cidadão” om vi inte ansöker om portugisiskt medborgarskap, vilket vi inte har för avsikt att göra.
    Vad som stör mig och förvånar mig, är att dom inte gör saker och ting lättare för oss ”estrangeiros” när dom nu vill att vi skall flytta hit för att bättra på landets dåliga ekonomi.
    Däremot så är vi mycket nöjda med Via Verde och den ”identificador” som vi har installerat i bilen (och på motorcykeln!) för att slippa krångla med betalning på motorvägarna. Det registreras nu automatiskt när vi använder vägar och parkeringshus och dras sedan direkt från vårt bankkonto. Perfekt helt enkelt. Dessutom får man bonuspoäng som kan användas för hotellnätter m.m.
    Men trots dessa ”problem” så är vi nöjda eftersom i stort sett allt var sämre i Brasilien där vi bodde tidigare.

    • Jo vi är nöjda med NOS. Det har strulat någon gång med internet och då kom de samma dag vi ringde och klagade och fixade det hela. Sedan var det något med TV-kanalerna och då kom de också i stort sett direkt och fixade problemet. Vi märkte inte av något problem med att vi inte har ”medborgarkort” här men däremot har jag hört att för att få starta ett mobilabonnemang i Sverige måste man vara fri från anmärkningar och ha haft anställning i minst sex månader…snacka om att krångla till det för folk./Åsa

  7. Så gulliga kattungar!

    Jag har inte heller betalat skollunchen ännu :). Har mailat enligt instruktion men fick aldrig något lösenord. Det behövde man för att kunna betala om jag minns rätt. Tänker betala i slutet av skolåret. Om jag nu får betala. Oss har de inte skickat något sms till 🙂

    Men jag har fått både vattnet och elen avstängda :). Missar man att betala den enda påminnelsen som skickas kommer de bara och stänger av! Och det är lätt att missa när posten funkar som den gör! (Vi har inte lyckas få dessa på autogiro då de står i hyresvärdens namn)…

  8. Kör du ner till Cascais shopping så fixar de allt där på kontoret helt automatiskt utan att du behöver göra något själv med internetbanken. Ser att ni har NOS precis som jag så det funkade perfekt från dag ett men problemet är väl om räkningen står på Sverker och det är du som skall betala.. Jobbigast är ju vägavgifterna där det finns flera olika aktörer och betalsystem utan någon som helst information om man kört i en landsända och skall försöka betala i en annan. La ned ca 4 timmar på att betala 0,6 Euro innan jag gav upp.. Inget hände vilket tydligen var normalt då bilen fortfarande är svenskregistrerad och nu längtar efter en besiktning då det skulle gjorts för 1 år sedan.. 🙂

    • Jag har varit in personligen på NOS -butiken också, men där har de inte kunnat hjälpa mig. Annars är vi jättenöjda med NOS! Det där med vägavgifter har vi också råkat ut för. Det kom ett rekommenderat brev som vi fick hämta ut på pappershandeln/posten i byn med en räkning på 1,20 eller något löjligt från flera månader tillbaka när vi var i Coimbratrakten. Den gick i alla fall att betala! Men jag kanske skulle göra ett försök till med NOS../Åsa

  9. Det där med Trafikförsäkringsföreningen är trist. Men det är inte någon ”Maffia” som du säger, utan en organisation som alla svenska försäkringsbolag har bildat tillsammans. Kolla länken:

    https://www.tff.se/sv/Om-oss/

    Men själv tycker jag att deras avgift närmast kan liknas vid ocker. Tyvärr så är det så att alla fordon som inte är avregistrerade eller i reservregistret enligt lag måste vara försäkrade. Det är också TYVÄRR upp till fordonsägaren att veta detta så att man inte låter bli att betala sin försäkring.

    Inget att göra åt alltså annat än att gilla läget. Tycka vad man vill.

    Jag har också råkat ut för samma sak och det känns helt enkelt för djä…gt!

    • Nej det är ju ingen maffia, men visst är det ocker och för dj–gt. En förutsättning för att man ska kunna betala en räkning är ju att man får räkningen först och det fick ju inte vi. Sverker fick dem (försäkringsbolaget) till och med att försäga sig och erkänna att de inte skickat ut någon för de var osäkra på adressen…men när har sa AHA – jag förstod det! blev han bortkopplad och så har man ju inget att komma med och inga rättigheter som kund tydligen fast man tror man har det. Konsumentlagen och konsumentombudsmannen och allt det där men i slutändan är man rätt utlämnad, och det är inte alltid kunden som har rätt, snarare tvärtom känns det som. /Åsa

  10. Haha! Värre än Spanien säger jag skadeglatt!!!

    Här jävlar ska det betalas annars stängs det av! Fast får du en parkeringsbot och betalar på en gång så behöver du bara betala lite och det kan man göra i biljettautomaten. Böter från polisen skrivs av med halva beloppet om man betalar fort, dessutom.

    Autogiro är kung i Spanien och jag AVSKYR det! De bara snor mina pengar! Slurp! när el och vatten har dragits, hur mycket får man veta den vägen för fakturan tycker inte Posten att de behöver leverera, bara emellanåt så att man vet att de ibland kan leverera post. När brevbäraren är på det humöret.

    Tror alla skulle behöva en kull med kattungar att gulla med!

    • Men det är ju inte värre än Spanien då för då hade vi varit utan TV och internet för längesedan. Kan man betala böter i biljettautomaten? Haha! Här kan man betala räkningar (fast bara om man vet hur mycket man ska betala och har rätt referenssiffror och inte är försent ute) i bankomaten! Lite kul tycker jag! /Åsa

      • Jag tänkte nog att det var värre i Portugal med hur man betalar. Men det är bättre i Portugal om de inte stänger av så fort!

        Tror också jag såg något om att betala i bankomaten. Det kommer jag ALDRIG att göra, gillar inte bankomater, man vet aldrig om man får tillbaka kortet. 🙂

        I Sverige hade vi OK bilföräskring och hemförsäkring ett tag. Av misstag betalade jag bilförsäkringen till hemförsäkringen och då fick jag att jag skulle betala 6000 kr till Trafikförsäkringsverket. Jag var helt uppriven! Jag HADE ju betalat till OK, de hade ju glatt tagit emot pengarna, ingen hade sagt något om att de hamnat fel. Till slut fick mannen min ta över. Det slutade med att jag slapp betala Trafikförsäkringen och så fick jag två biobiljetter som plåster.

        • Har råkat ut för något liknande, I Sverige dubbelbetalat någon försäkring och ingen sa något i andra ändan om att de fått för mycket pengar. Det var väldigt krångligt att få det utbetalt också../Åsa

  11. Hej ! Det som funkat bäst att betala med autogiro här i Portugal är elen och tv telefon Internet . Annars går jag en gång i månaden runt och betalar övrigt , skollunch och vatten på ett ställe gasen på ett annat bilskatt på ett tredje osv . En gång var jag sen med lunch o vatten som har olika förfallodatum och fick € 17 i straffavgift för sen vattenräkning . Massor när räkningen var på € 26 tycker jag . Det verkar som dom har olika regler beroende på var man bor i Portugal . Vi hör ju till Lissabon precis som ni , men ändå så olika .
    Ha det bra , hoppas det ordnar sig med p-boten …

    • Oj! Så mycket straffräkning? Ja kommunerna eller bolagen(?) har väl olika regler antar jag. Vi har bara fått straffavgift på någon grej på skatteverket som vi inte visste att vi skulle betala. Hittills../Åsa

  12. Sjukt oväntat slut, bonusen alltså 🙂 Jag reagerade allra mest på all plast från Ikea, är det i barnens skola? Vi har också de där muggarna och skålarna, de används lika ofta som jag tänker att jag måste plastbanta vårt hem. Varje dag.

    • Haha! Ja vad hade du väntat dig då undrar jag nu! IkEA-plasten är från barnens skollunch. Yes. Minns en het diskussion om exakt samma plast på mina barns dagis i Sverige. Bättre än engångs i alla fall! /Åsa

  13. Ja de där indrivarna i Sverige är inte roliga.
    Frustrerande att inte kunna betala sina räkningar dock 🙂 Jag har fått en del räkningar här utan bankuppgifter på. Det tar emot mig lite att behöva jaga rätt på folk och be om uppgifter för att kunna betala deras höga räkningar.. vill de ha betalt borde de göra det enkelt för folk..
    En gubbe sprang jag efter genom fårhagen för att få kontonummer!

    • Haha! Det hade jag velat se, när du sprang genom fårhagen och jagade kontonummer! Man tycker ju att de norde göra det lätt och enhetligt för en ja! Men huvudsaken att de inte använder sig av maffiafasoner! /Åsa

Lämna ett svar till Urmas Lepp Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *