Om läxan i sexan (Lucka 6)

Jag gnällde ju lite på disciplinära åtgärder i ett inlägg nyligen. Inte på att de förekommer egentligen, men på att de kanske är lite väl random. Om man bortser från en och annan kvarsittning eller skambänksrast som kanske var onödig så är jag ändå väldigt nöjd med barnens skola. Inte trots att den är så annorlunda och inte heller tack vare att den inte är som deras svenska skola, utan för att de trivs i den och lär sig massor. Det är ju det viktigaste.

Jag har nämnt vår skola i Vikingshill förut, den som Jonna aldrig hann börja på. En fantastisk skola som Frida hann stormtrivas på under ett år i förskoleklassen. Ibland ser jag facebookinlägg därifrån om att de har utelek i skogen eller skapar fantasiland i papier maché, stöper ljus och annat kreativt medans Frida och Jonna sitter och präntar skrivstil så de får valkar i händerna och inte får gå ut på rasten om det regnar. Tur att de gillar sin skola ändå! Och lite pysslar de ju här också…

Bild från Backeboskolans facebooksida.

Bild från Backeboskolans facebooksida.

Den här också!

Den här också!

Nu senast läste jag att deras skola i Vikingshill blivit läxfri, till barnens och kanske lika mycket föräldrarnas stora glädje. Jag antar att ingen protesterat! Här har vi – gissa två gånger !- verkligen inte läxfritt! Jonna har läxa varje dag fast hon går i skolan till halv sex måndag till fredag. Som tur är, och till vår stora förvåning, gör hon läxorna med brinnande iver, ståendes vid matbordet, innan hon ens hunnit ta av sig skorna och cykelhjälmen. Ibland hjälper Frida henne men oftast kan hon själv.

Bråttom btåttom säkrast behålla hjälmen på!

Bråttom btåttom säkrast behålla hjälmen på!

Frida hjälper Jonna + kompis med läxan!

Frida hjälper Jonna + kompis med läxan!

Jag tror hon är stolt över sina läxor. I fjol när hon gick förskoleklassen var hon lite avundsjuk på Fridas läxor och den tid vi la på dem, så en dag kom hon också hem med läxa. En ganska svår och konstig läxa på ett knöligt papper. Hennes fröken såg lite undrande ut när vi lämnade in den med någon fråga som vi inte klarat av, och skrattade sedan gott. Papperet kom från pappersåtervinningen där Jonna ofta var och rotade efter papper att rita på.

Frida har läxa över helgerna och ibland under veckan. På tisdagar har de diktamen och då måste hon ibland ta hem och skriva av texten en extra gång om hon haft mer än tre fel, vilket händer. Det är inte konstigt, med alla apostrofer och konstigheter i stavningen som portugisiskan har! Frida brukar sedan vilja att jag gör samma diktamen och blir väldigt nöjd över att jag har fler fel än henne fast jag verkligen försöker skriva rätt! Det bjuder jag gärna på! Alla fel måste skrivas om på rätt sätt fem gånger, så man lär sig!

Svår diktamen! Särskilt för mamma!

Svår diktamen! Särskilt för mamma!

I fjol kunde ju Frida inte göra någon av läxorna utan hjälp eftersom hon inte förstod instruktionerna, så vi gjorde dem tillsammans, med ett lexikon och mycket möda och stort besvär. Nu när hon klarar språket själv är det ändå rätt ofta vi gör läxan tillsammans eftersom det ofta är någon del av läxan som kräver en vuxens hjälp. Sök på Internet, ta reda på, bygg..

Här har vi skuggat och klippt ut Euros och Centimos..

Här har vi skuggat och klippt ut Euros och Centimos..

Här har vi klippt och klistrat annonser. Summan av klippen ska bli 20 Euro.

Här har vi klippt och klistrat annonser. Summan av klippen ska bli 20 Euro.

Här har vi ritat och klippt ut dominobrickor som ska läggas i fyrkanter där varje rad ska bli 10..

Här har vi ritat och klippt ut dominobrickor som ska läggas i fyrkanter där varje rad ska bli 10..

Jag måste säga att vi haft ganska jobbigt med läxorna ibland, men tack och lov inte för att barnen inte vill göra dem, utan på grund av språkliga svårigheter, och ibland för att vi tagit tag i dem för sent och så upptäckt att läxan var något tidskrävande som till exempel när Frida skulle bygga en tredimensionell modell av sitt rum, eller den gången vi skulle göra en mobil med dinglande geometriska figurer gjorda av sugrör, som vi förstås inte hade hemma. Vi kom på att det växte ihåliga grässtrån bakom soptunnan och fixade det ändå.

Det blev lite panik i söndags när vi såg att en del av läxan var att läsa på till terminsprovet i omvärldskunskap de skulle ha på måndag. Det kom plötsligt! Repetera sidorna 6-49! i boken Frida inte tagit med hem. Som tur är hade granntjejen boken hemma och var pigg på att komma över och plugga tillsammans!

Pluggar tillsammans

Pluggar tillsammans

Hade jag gjort så som lärare hade jag nog blivit offentligt avrättad tänkte jag, men egentligen är det ju inte konstigt. Terminsprov vet man ju vid det här laget att de har i slutet av varje termin så egentligen borde det inte ha kommit som en överraskning. Provet gick bra.

Jag var sjukt nöjd med mej själv den gången läxan var att leta efter och göra en affisch med maritima ordspråk (!) och jag kom på att vi sett sådana på klipporna i Ericiera, en stad lite längre uppåt kusten, och att jag ju förstås inte kunnat låta bli att fota dem! Duktig mamma! Eller mamma med tur kanske!

"Den som seglar utan mål har aldrig gynnsam vind", "I storm kan man inte välja hamn" .. osv.

”Den som seglar utan mål har aldrig gynnsam vind”, ”I storm kan man inte välja hamn” .. osv.

Förra jullovet höll vi på att smälla av när vi två dagar innan skolstart läste instruktionerna om läxorna över lovet:

Rita en utförlig teckning av julen och färglägg!
– 3 Arbetsblad med övningar i portugisisk stavning, med mera. En av uppgifterna: beskriv bilden (som föreställer en dvärg som ger en älva en blomma eller ev en propeller. Mellan dem står ett rådjur och bakom dem ser man en alptopp, en regnbåge och ett slott.
– 2 arbetsblad omvärldskunskap. (4 sidor) Exempel på uppgifter: Vilka frukter flyter? Fyll i tabellen! Rita av din familj och ange ålder och namn. Vem gör vad i hemmet? Fyll i tabellen med hushållsuppgifter. Rita din favoritmat. (vårrullar)
– 2 sidor omvärldskunskap i boken. Exempel på uppgifter: Klistra in en bild av dej som nyfödd och en nytagen bild. Vikt och längd när du föddes, och nu? Ta reda på vilka vaccin du har och vilka sjukdomar de skyddar mot. Vilka barnsjukdomar har du haft? ( tack och lov för internet! mässling=sarampo, påssjuka = cachumba, kikhosta= coqueluche…)
– 3 sidor matte ( exempel på uppgift: räkna ut hur många fotbollslag man kan göra av din klass. Hur mycket skulle det kosta om alla skulle ha en tröja, två shorts, två par skor, två par strumpor..) Redovisa hur du kommit fram till svaret!
– konstruera en geoplano (?) av trä. Du behöver trä 30×30 cm, 25 rundskalliga spikar och en hammare, samt prickat papper.
– LÄS MYCKET!
– Att ta med till terminsstarten, förutom geoplano:
En pärm med bred rygg
En tom cd med fodral
Ett linjerad skrivhäfte. Svart.
30 självhäftande papper, färgat eller med mönster
En sked eller gaffel
30 cm band (textil)

Man kan ju ha en del invändningar mot mängden av läxor och att så mycket av läxorna kräver en vuxens hjälp. Ofta också en dator, internet då förstås och helst en skrivare, en hel del tid framförallt, och helst ska man vara lite händig och pysslig och påhittig också, och ha material hemma. Jag beundrar de föräldrar här som jobbar heltid (eller mer), som har ont om tid eller av andra skäl har svårt att hjälpa sina barn med läxorna.

För vår del har det ändå varit mest positivt, det här med läxorna. Jag har lärt mig massor av portugisiska tack vare läxorna, och oftast tycker vi det är lite mysigt att ta tag i de lite kreativa projekten som dyker upp som läxor ibland. Det blir något man gör tillsammans och det ger barnen signaler om att deras skola är viktig när vi vuxna också engagerar oss i den. Dessutom får vi tack vare läxorna väldigt god inblick i vad de håller på med i skolan, men det kan man i och för sig också få genom att de tar hem och visar vad de gjort på lektionerna.

Jag har full förståelse för debatten om läxor, fast jag tycker det är kul att göra läxor med min barn och fast jag tyckte det var bra att ge läxa när jag själv var lärare. För att inte säga att läxor i språk är i det närmaste nödvändigt, om man ska klara att uppfylla målen i ämnet. Språklärare måste väl ändå få ge läxor!? Kanske det som behövs är riktlinjer kring vilken typ av läxor som är vettiga, och inte ett totalt slopande av läxor. Jag kan inte heller hjälpa att jag tycker att ett totalt läxstopp är lite som att signalera att lärande är något jobbigt och svårt och att sådant ska man väl inte behöva hålla på med på fritiden…

Det är mycket som är annorlunda och lite gammaldags i skolan här som sagt, och en del saker går helt stick i stäv med en massa sunda svenska åsikter om rättvisa och individens än det ena än det andra. Random bestraffning, onödiga läxor som kräver hjälp av vuxen, och så all tid och möda som läggs ned på att få en snygg skrivstil, som väl inte är något som prioriteras i Sverige. Ändå verkar det funka. Eleverna kämpar på, föräldrarna kämpar på.

I onsdags var Fridas lärare borta på förmiddagen så de som kunde ha sina barn hemma ombads ha det. Inga problem för oss, men Frida ville gå ändå, och det är inte första gången det hänt. (De får då vara med i en annan klass) Både Frida och Jonna verkar trivas i skolan och tycka det är kul att pränta skrivstil och göra konstiga läxor i den gammaldagsa skolan, peppar peppar!!

Tydligen kul!

Tydligen kul!

(Skrytvarning för skrytkänsliga!:) När de kommer hem från skolan vid sextiden på kvällen gör de först sin läxa, och sedan leker de och då leker de oftast skola!

Jonnas tur att vara fröken!

Jonnas tur att vara fröken!

Frida och Loppan är lydiga elever!

Frida och Loppan är lydiga elever!

Jag håller andan och hoppas att denna entusiasm över lärandet ska hålla i sig och tänker att alla sätt är väl bra, bara de funkar. Bara barnen trivs och lär sig saker. Den här veckan skriver de terminsprov. Det är ju snart dags för betyg!

Kommentarer
  1. Först nu hittade jag hit till denna sida om läxor i Portugal!

    Jag vill börja med att säga att jag personligen är emot läxor av flera orsaker. Först och främst så skapar dessa ofta en otrolig stress i hemmen. Dels för att barnen kommer hem efter en jobbig dag i skolan och då ser fram mot att få gå ut och leka med kompisarna. Och dels för att föräldrarna kanske inte alltid har tid att hjälpa till med dessa läxor. Man har ju en hel del andra saker som MÅSTE göras efter en lång arbetsdag. Om det kunde lekas lite mindre i skolan så hann man kanske bättre med att lära barnen de viktiga sakerna i stället. De som sedan skickas med hem som läxor!
    Som jag ser det, så visar läxorna bara på att man inte hann med det som skulle göras i skolan och då får det bli föräldrarna som får ”ta sitt ansvar”. Inte tusan har vi vuxna ”läxor” med sig hem från sina arbeten. När arbetsdagen är slut så ÄR man ledig. Alltså om man inte har barn i skolan förstås!!
    Jag anser att barn, så väl som vuxna, har rätt till fritid utan krav på s.k. extra arbete på kvällstid. Men jag vet också att det finns lika många åsikter som det finns föräldrar och skolbarn.

    • Jag tillhör ju den yrkesgrupp som alltid har läxa- att maila, rätta och planera, och många vuxna tar nog hem jobb, Urmas. Det är väl inte speciellt kul, nej. Jag kan förstå protesterna, särskilt om barnen har så långa dagar som här, men om de ändå slutar lektionerna vid två -tretiden finns det ju tid. Grejen är ju att det inte ska vara så svåra grejer att föräldrarna måste hjälpa, utan kanske mer att läsa igenom något eller öva på glosor eller så…
      /Åsa

      • Visst finns det en del vuxna som ”tar hem jobb”. Det är sant. Men långt ifrån alla. Och dessutom så är det ju inte obligatoriskt för dem som gör det. En del vuxna har ju sitt jobb som hobby, eller hobbyn som jobb, och då trivs dom med sitt jobb och tycker att det är både intressant och givande att fortsätta att jobba även efter arbetsdagens slut. (Detta är i så fall FRIVILLIGT och säkerligen även utan lön.) Men detta gäller knappast barn som är i lekåldern. Jag minns min yngsta dotters hemläxor så som varande rena bestraffningar. Hon led alla helvetes kval när hon var tvungen att sitta och svettas gråtandes med matteläxorna. Att som förälder hjälpa sitt barn är inte alltid så lätt heller då metoderna att lösa uppgifter ändras med åren. Att ställa upp ett mattetal görs inte på samma sätt år efter år då ny pedagogik införes i undervisningen. I dotterns skola var dom tvungna att lära sig multiplikationstabellen på tid! Tre minuter skulle det ta max att kunna hela 10:an flytande! Trots min dotters svårigheter med diverse ämnen så kom hon långt i livet och studerar nu på polishögskola för att bli färdig polis till våren. Och hon lärde sig, märk väl, INTE tabellen på den stipulerade tiden, och inte jag heller.
        Låt barnen vara barn så läge det går. Tids nog kommer dom att bli vuxna med allt vad detta innebär.

        • Jag får vara tacksam över att mina barn gör sina läxor utan knot, Urmas. Jag känner igen det där med matten, det ändras verkligen. Redan i tredje klass hänger vi inte riktigt med i hur de räknar…
          Jag tänker att läxor inte borde ses som ett onödigt ont, ett tvång som skolan konstruerar och lägger över på hemmet, utan att lärande är en investering man gör i sig själv, men så är det inte så många som tänker. ”Nu är skoldagen slut, nu ska jag slippa lära mig saker?” – som att man inte lärde sg för sin egen skull, som att lärande inte vore ett privilegium. Jag tror att ju bättre skolan är desto bättre förmedlar de detta med att man lär för sin egen skull och att kunskap är värdefullt.
          Det är förstås avgörande vilken sorts läxa som ges, och om det är en rimlig svårighetsgrad, och du har rätt i att man kan klara sig alldeles utmärkt utan en hel del av det man lär sig/skulle lära sig, men ändå. /Åsa

  2. Text i efterhand,,,
    ”en massa sunda svenska åsikter”
    I denna fras hittar ni lite av mitt huvudargument till att flytta till Portugal.
    Klimatet ligger dock på första plats.

Lämna ett svar till Arne Klang Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *